Elscooter - kostnader och hur du tjänar pengar på den

Publicerad: 2019-04-12,
Uppdaterad: 2019-05-13

Elscooter på väg

I skrivande stund finns 4 (5 st maj 2019) bolag med elscootrar i Sverige. Svenska Voi var först ut med sina röda elsparkcyklar tätt följda av amerikanska Lime. Nu har även tyska Tier och svenska Glyde placerat ut sina elfordon på gatorna. Vad gäller för dessa fordon som hos vissa är nya favorittransportmedlet och hos andra rena hatobjekt? Vad kostar de att hyra och kan man själv tjäna pengar på dem?

Kluster med elscootrar växer sig allt starkare i svenska städer. De lanserades först i Stockholm och Malmö, och även i Göteborg har de blivit populära. En elscooter får framföras i max 20km/h och klassas som en cykel. Därmed omfattas den alltså av det regelverket. Detta innebär att vem som helst får köra dem, men att det är hjälmtvång under 15 år. Bolagen som äger elscootrarna har dock ofta egna riktlinjer för vad som gäller. Exempelvis får man bara vara en person på fordonet och de rekommenderar att man använder hjälm.

För att kunna hyra en elscooter laddar du ner en app, lägger till ditt kreditkort, ser på en karta var närmsta scooter finns parkerad, tar dig dit och väljer att hyra den i appen. Därefter scannar du en QR-kod, kör iväg och kan sedan parkera den varsomhelst.

Nyligen bedömde trafikkontoret i Stockholm att det finns runt hela 2000 kommersiella elscootrar eller elsparkcyklar på gatorna i Stockholm. Under våren och sommaren räknar man dessutom med att ytterligare 6-8 bolag kommer ställa ut sina elscootrar.

Regelverk

Det är fortfarande en gråzon huruvida kommunernas tillstånd krävs för att ställa ut fordonen. På trafikkontoret i Stockholm undersöker man de juridiska aspekterna. Det finns många som klagar på de nya fordonen som intagit städernas gator och framförallt hur de är parkerade eller slängda på trottoarer. Bland annat är de synskadades riksförbund inte så förtjusta i de tysta fordonen. I många städer på västkusten i USA, däribland San Francisco, har de blivit förbjudna, men i Sverige verkar det ändå som att de kommit för att stanna.

Det jobbas på hur man ska hantera den stora mängd elscootrar som kommer finnas i städerna. I Malmö har polis och parkeringsvakter rättighet att forsla bort störande parkerade elscootrar och i Stockholm jobbar man på att införa speciella parkeringsplatser, så kallade hotspots där man ska kunna parkera och därmed få en billigare taxa på hyran av elscootern. Man tittar också på så kallad geofencing, vilket innebär att det blir restriktioner kring var man får framföra fordonen och var man får parkera dem.

Jämförelse av kostnader för hyra av Elscooter

I dagsläget finns alltså de röda scootrarna från svenska Voi Technology, de limegröna från amerikanska jätten Lime, de gröna från tyska Tier samt gula från svenska Glyde. Man betalar en startavgift för att låsa upp elscootern och därefter betalar man per minut. Priserna kan skilja sig beroende på stad, men riktpriser är följande:

  • Lime (limegrön): Startpris 10 kr + 3 kr/min
  • Voi (röd): Startpris 10 kr + 1-3 kr/min (minuttaxa beroende på dag)
  • Glyde (gul): Startpris 5 kr + 1,80 kr/min
  • Tier (Grön): Startpris 10 kr + 1,50 kr/min
  • Moow (Blå): Startpris 10 kr + 1,50 kr/min (tillagd 2019-05-13)

Kör du din scooter i 10 minuter blir det alltså billigast med Glyde som har en lägre upplåsningskostnad och högre minutkostnad. För att det ska bli billigare med Glyde eller Tier måste du köra minst 17 minuter. Oavsett hur länge du kör är Lime dyrast, men med Lime får du en annorlunda elscooter jämfört med de andra bolagens. Den är något mer påkostad och ska hålla högre kvalitet.

Tjäna pengar på elscootrar

Som privatperson går det också att tjäna en slant på detta nya fenomen. En elscooter har ju ett batteri som behöver laddas med jämna mellanrum och det vill bolagen ha hjälp med. Du kan anmäla dig som en laddare och tjäna pengar baserat på hur mycket du laddar scootrarna. Voi kallar dessa personer för Hunters och hos Lime heter de Juicers.

Du tar hem en scooter när de är urladdade eller på kvällen och laddar den när du sover. Därefter ställer du ut den igen. Som en Juicer kan du tjäna upp till ca 250 kr per timme och en tusenlapp per natt. Hos Voi är ersättningen beroende på hur länge scootern stått ute utan laddat batteri, hur lätt det är att hämta den, och vilken tid den hämtas. Ersättningen kan variera mellan 30 - 100 kr per laddad elscooter.

Relaterade ämnen:
Kreditkort
JÄMFÖR ALLA LÅN
‣︎